Långa telefonköer

Det finns en rad olika anledningar till varför man behöver komma i kontakt med ett visst företag eller en viss myndighet via telefon, men tiden det tar att vänta i kö för att någon ska svara på andra änden avskräcker många från att ens plocka upp luren och ringa. Hur lång tid handlar det om? Metro har undersökt och testat exakt hur lång tid det tar att komma fram till fyra olika svenska myndigheter – och resultatet är häpnadsväckande illa.

Att ha en fungerande växeltelefoni på företaget är viktigt av flera olika anledningar, dels för att man som kollegor ska kunna nå varandra internt men också för att ens kunder ska kunna nå personer på företaget med olika ärenden. Samma gäller för landets myndigheter. Men dessvärre är det svårt att komma i kontakt via telefonvägen om man inte vill vänta otaliga minuter i långa telefonköer. En ny undersökning visar att den längsta snittiden som kan förväntas är 46 minuter – i alla fall om du försöker komma i kontakt med Arbetsförmedlingen.

I en undersökning som Metro gjorde 2015 tog det i snitt 58 minuter att komma fram till Försäkringskassan, denna gång tog det i snitt 17 minuter. Där har man alltså tagit till sig och förbättrat. Men samma är det inte hos Arbetsförmedlingen. Som citatet ovan berättar så är detta dock något man skäms över och ska se över, men dessa två myndigheter är inte ensamma om att ta lång tid på sig att svara på samtal. Även Skatteverket och CSN har granskats. Till Skatteverket tog det först 18 minuter ena dagen, andra dagen man ringde tog det 16 minuter och den tredje dagen tog det endast 11 minuter innan man fick svar. Hos CSN tog det först lite längre tid, men sedan svarade de bara snabbare och snabbare. Den första dagen fick man vänta i 24 minuter, den andra dagen tog det 8 minuter och den tredje dagen svarade man redan efter 5 minuters vänte tid. Så frågan är nu, hur kommer det se ut vid nästa års försök?